Gebiedsuitwerking van de Groene Metropool Regio en Foodvalley

Op 28 november was er een Oordeelvormende Raadsvergadering over de Gebiedsuitwerking voor onder andere Montferland. Dit gaat over waar we in de toekomst ontwikkelen voor bedrijven, voor woningen en hoe we dit bereiken. belangrijk dus voor de gemeente om hierin actief deel te nemen en de regie te houden ipv het over te laten aan de regio's en gemeentes om ons heen De VVD fractie gaf in de eerste termijn haar visie en vroeg de andere fracties naar hun oordeel. Op 8 december wordt over de gebiedsuitwerking besloten...

Gebiedsuitwerking van de Groene Metropool Regio en Foodvalley

Eerder is vanuit de Groene Metropool Regio (GMR) met de Gemeenteraden gesproken en informatie uitgewisseld over de verstedelijkingsstrategie. Vanuit de Gemeenteraad van Montferland is destijds input geleverd en deze is samen met input van andere gemeenten verwerkt in het wijzigingsdocument.

Herkenbaar zijn de opmerkingen die eerder in de ML raad zijn gemaakt mbt betaalbaarheid wonen.

Over de bedrijventerreinen/beoogde werklocaties die onder regie van de Regio vallen, en zijnde een essentieel onderdeel voor de gebiedsuitbreiding en waar we in de toekomst kunnen blijven of gaan werken en wonen, lezen we vanuit Montferland geen opmerkingen of aanpassingen.

Dat lijkt ons enerzijds een goede zaak maar geeft onduidelijkheid als we de andere geluiden vanuit het College en de coalitie hierover horen.

In de beschrijving van de Liemers, daar waar Montferland toe behoort vanuit de GMR beschouwd, wordt duidelijk aangegeven waar voor de gebiedsuitbreiding aan deze zijde van de regio de kansen liggen voor de economische ontwikkelingen n samenwerking met onze Oosterburen en uiteraard ook de Regio Achterhoek. Tevens van belang voor de gehele Nederlandse en West-Europese economie als we deze beschouwen tov Rusland, Midden en Verre Oosten en de VS.

Zolang we zelf in de de regio aan het stuur zitten, bepalen we ook zelf hoe we hier de beste, optimale invulling aankunnen geven met de juiste balans voor de gemeente en al haar inwoners. We waren aardig op weg…

Nu dreigt door de houding van de huidige coalitie en het College straks een halfbakken invulling te worden geleverd voor de gebiedsontwikkeling mbt werklocaties voor Regionale, Europese, traditionele en XXL logistiek en het daaraan leverende lokale en regionale bedrijfsleven.

Graag hoor ik van alle andere partijen hoe zij aankijken tegen het plan van dit College om grootschalige logistiek naar Zevenaar te verschuiven ipv deze onder eigen regie op locatie Docks verder te ontwikkelen.

Daarmee geef ik graag mee:

Grootschalige logistiek in Zevenaar ipv Montferland betekent dat vanuit Montferland de grote locaties en hallen zeker ook gezien zullen worden, zij het buiten onze gemeentegrens en we dan als Montferland:

1.         desinvesteringen krijgen op potentiële industriegronden

2.         extra zullen betalen voor speculatie op gronden op oost

3.         Jaarlijks ca €400.000 inkomsten OZB zullen ontvangen

4.        Geen enkele regie over of invloed op zullen hebben mbt landschappelijke inpassing, en type logistiek bedrijf dat zich vestigt.