10 november - de Begrotingsraad

Webcast inbreng VVD Montferland 1e termijn

Als je niet weet waar je naartoe wilt, lijkt iedere weg de goede…

De nieuwe coalitie deel 2…

Als VVD fractie hadden we tot vandaag de stille (en inmiddels ijdel gebleken) hoop dat, na de eerste raadsvergaderingen vanaf 9 juni met de nieuwe coalitie, oa de kadernota en het het reces met wat onderlinge contacten en informele gesprekken, het kwartje wel gevallen zou zijn bij met name de fractievoorzitter van de PvdA, tevens woordvoerder en veelal spreekbuis namens de coalitie.
Maar helaas…

Buiten de raad werden en worden allerlei voorstellen positief beoordeeld en omarmd. Graag wil men zogenaamd van alles samen doen.

Een gewoon, ja goed idee van jullie laten we daar samen voor gaan, gaan we de komende jaren in deze raadszaal niet horen…

Het was is en blijft A zeggen en B doen. Jammer

Van de rest van de coalitie hebben we regelmatig de indruk dat ze als een konijn in de koplampen zitten te kijken, wachtend tot de evt kritiek voorbij is.
Wat zal dat rustig besturen zijn, met vooral instemmers om je heen. Ik zou er niet aan moeten denken… Het is de dood in de pot.

De boodschap van de wethouder financiën was een goede…

“laten we voorzichtig zijn met uitgaven, geen Sinterklaas spelen”

Maar wat zien we nu gebeuren:

Als we de voorstellen van de coalitie nu bekijken concluderen we dat de Sinterklaastijd toch echt wel is aangebroken, ondanks de eerder wijze woorden van pfh financiën.

Zij wordt hier gewoon door haar eigen coalitie volledig gepasseerd…

Zoals het er nu naar uitziet wordt er zodirect via amendementen en moties besloten om de begroting met meer dan €1 miljoen extra te belasten: €27 hogere lasten voor iedere inwoner dus meer dan €100 per gemiddeld gezin…

Amendementen goed voor €579.000 incidenteel en €90.000 structureel lastenverhoging. Moties 75.000 incidenteel en €272.000 structurele lastenverhoging.

De VVD doet daar niet aan mee en zal de begroting obv het oorspronkelijke raadsvoorstel goedkeuren.

Amendementen en moties zullen we stuk voor stuk afwegen of ze onze steun kunnen krijgen, ongeacht de indieners. Het gaat immers om de inhoud!

Namens de VVD fractie,

Martin Som

---

Helaas heeft de motie OZB - 5% compensatie (zie bijlage), bedoeld  voor alle eigenaren van woning en gebouwen, dus inwoners, bedrijven, verenigingen en organisaties in Montferland het niet gehaald. Reden voor deze motie was om in deze economsich zware tijden voor iedereen de gemeentelijke lasten daar waar mogelijk te verlagen.

De coalitie wilde dit echter niet samen met ons aan het College opdragen en steunde deze motie niet. De argumenten waren en zijn ons nog steeds niet duidelijk. Bij monde van de PvdA werd inde vergadering aangegeven dat men 3% compensatie voor alleen de woningbezitters voldoende vond om in deze economisch zware tijden als gemeente te willen doen.

Volgens de VVD fractie een gemiste kans...

De VVD motie VCP upgrade (zie bijlage) haalde het gelukkig wel. Werd zelfs door Helder en PvdA mede ingediend

Deze motie is bedoeld om het College op te roepen meer en extra aanbdacht te besteden aan Verkeerscirculatie in en rondom 's-Heerenberg waar momenteel met grote regelmaat de boel vastloopt door onduidelijke route aanwijzing, bebording en diverse lopende en komende ontwikkelingen.

---

Kijk hier voor de gehele begrotingsvergadering