3 november - begroting 2023, inclusief de pitches van de fracties

Als je niet weet waar je naartoe wilt, lijkt iedere weg de goede…

Geachte voorzitter, leden van de gemeenteraad, leden van het

College en kijkers en luisteraars op de tribune en thuis,

Vandaag hebben we het oordeel vormende deel van de begrotingsvergadering voor het jaar 2023 en de meerjarenraming voor 2024 tm 2026; alles ter voorbereiding op de besluitvorming en vaststelling van de begroting 2023, die volgende week gepland staat:

Wat gaan we volgend jaar in en voor de gemeente en haar inwoners doen, hoe gaan we dat realiseren en hoe gaan we de kosten voor de plannen dekken…

2023 wordt het eerste volledige kalenderjaar waarin de nieuwe coalitie met het College haar beloftes uit de verkiezingen kan nakomen of misschien wil of moet gaan bijstellen.

Drie voormalig oppositiepartijen beloofden de kiezer dat ze het volledig anders zouden gaan doen als zij het voor het zeggen hadden en ze kregen het vertrouwen van de meerderheid van de kiezer…, de kiezer die overigens maar in zeer beperkte mate was opgekomen…

algemeen is bekend, tegenstanders van bestaande situaties komen vaak wel op om te stemmen, medestanders vertrouwen er te veel op dat het wel goed blijft gaan zonder hun inbreng… En dat verklaart dan ook volgens mij een groot deel van de uitslag. Naast uiteraard sterke campagnes die door sommige partijen zijn gevoerd, los van de inhoud. Ieder krijgt het bestuur dat het verdient en wie geen gebruik maakt van zijn of haar stemrecht moet achteraf ook niet gaan klagen.

Terug naar deze huidige coalitie en het college dat daaruit voortgekomen is.

Het coalitieprogramma en ook deze begroting laten zien dat er wel veel geroepen is maar dat er niet zo heel veel vooruitgedacht of gekeken wordt. Echt vernieuwende onderwerpen of grote ambities worden niet benoemd of uitgesproken, ze worden door ons in ieder geval nog niet herkend.

In de begroting is van het dunne coalitieakkoord alleen onder nieuw beleid wat terug te vinden; twv van minimaal € 557.000+ lezen we: de eerder al benoemde en voorbereide onderwerpen als Risicojeugd, uitbreiding BOA cap. (Overigens met inzet van 35k rijksgelden zonder afstemming met en instemming van de raad…), een pilot evenementenbeleid en herinrichting openbare ruimtes van enkele kernen.

Dat is als nieuw beleid te benoemen maar is eigenlijk ook “doorgaan waar we gebleven waren” dus wat ons betreft prima om mee aan de slag te gaan.

Twee zaken die qua kosten niet begroot worden maar enkel benoemd bij nieuw beleid...

Robuust inkoopbeleid is ook onze wens en voortkomend uit eerdere besluiten mbt de bedrijfsvoering en kostenreductie.

Crisisplan: hiervan hebben we onlangs een Collegebesluit gezien inclusief de voorlopig geraamde kosten, vlgs mij €8,5 ton. Graag vernemen we of die bedragen hier ook beoogd zijn en wat de verwachting is mbt extra compensatie vanuit het rijk of komt het ten laste van ons eigen reserves. We zien het raadsvoorstel ook graag zsm tegemoet gezien de urgentie voor ondernemers, verenigingen en inwoners. En we zien voor het Crisisplan 4 jaar invulling via PM

Is het dan wel een crisis???

In het kader van Crisisplan kom ik aan het eind van mijn pitch met een voorstel voor amendement. Ik parkeer het hier even.

Als derde zien we bij nieuw beleid de volgende onderwerpen, wellicht voorkomend uit het coalitieakkoord:

HR-strategie: enkele huidige Collegeleden een beetje kennende kan ik me voorstellen waar dit vandaan komt. Vragen die bij ons wel opkomen zijn:moeten we dat gemeentelijk willen en gaan doen?

Wat is het doel?

-        kunnen we niet beter met buurgemeentes of in regionale samenwerking hier iets in doen? Of is dat ook uw plan achter dit onderwerp?

-        Of gaat iedere gemeente in de regio binnenkort bij de buren werven en vullen we regionaal vervolgens de ene vacature met een nieuwe bij de buren…

Handhaving minimabeleid, het eerste onderwerp dat ik echt kan linken aan de nieuwe coalitie, als we 2-3 jaar terugkijken naar de toen afgesproken/beoogde maatregel om dit terug te brengen naar

110%.

De VVD zou dit graag zo houden of op zijn minst komende jaren van

120 naar 110% afbouwen, met oog op de armoedeval die nu in stand blijft en wellicht groter wordt…ik kan dit in 2e termijn eventueel nog toelichten.

3 onderzoeken: Een oud-wethouder zei ooit: tegen onderzoek kan niemand zijn… Maar deze begrote €90.000 om zaken te onderzoeken, die onzes inziens zo klaar als een klontje zijn of waar al een boekenkast vol onderzoeken over bestaan, is volgens de VVD-fractie weggegooid geld…Ons advies: NIET DOEN

Terug naar de algemene beschouwingen:

De autonome ontwikkelingen in Nederland, Europa en de Wereld zijn ook voor Montferland een gegeven en niet direct beïnvloedbaar maar dat mag volgens de VVD geen reden zijn om geen of vrijwel geen plannen te maken en om niet pro-actief te besturen; het moet niet vertaald worden naar, dan doen we maar even niets en passen voorlopig wel op de winkel tot er een goed idee voorbij komt…

Laat u zich leiden door “kiezen is verliezen” of door “wie kiest wordt gekozen”?

Ik zou voor het tweede gaan maar u lijkt op spoor 1 te zitten…

Een volstrekt willekeurig voorbeeld:

Neem de inmiddels bijna tot een soap ontwikkelende situatie rondom DocksNLD2.

Op 30 juni kwam u met een, volgens de VVD, goed voorstel naar de raad om €5,5 miljoen uit te geven voor een uit te kopen agrariër op Oost.

Vanaf dag 1 was dit uitgewerkt en bedoeld om een actieve agrariër op Noord te kunnen overzetten en daarmee de ontwikkelingen op Noord tbv DocksNLD2.

Als u dat als College en nieuwe coalitie eigenlijk niet wilt, kom dan niet met een dergelijk voorstel. U zit namelijk aan het stuur!

Door de gehele Regio, de Provincie en de vorige gemeenteraad en het vorige College was voor ontwikkeling op Noord besloten. De vorige raad en College met daarin ook LBM, met dezelfde raadsleden als nu, en ik kan u verklappen dat was zeker niet de meest twijfelende partij ten tijde van het besluit.

Zij zullen waarschijnlijk nu toch wel een vreugdesprongetje hebben gemaakt na de brief van de provincie…

Verder weet u, op Noord ligt een WVG en dus geen gevaar voor speculanten. Op Oost ligt geen WVG dus iedere ontwikkeling daar zal de gemeente extra geld gaan kosten, bovenop de €5,5 miljoen (ca

€150 per inwoner (dus €600 per gezin) van Montferland.

Onze conclusie:

Uw acties van afgelopen maanden kosten onze inwoners vooralsnog erg veel geld…

Nu kan ik natuurlijk volgens ‘goed’ gebruik van deze huidige coalitie, voorheen oppositie olv dhr Groote, hier een flauwe motie van Treurnis gaan indienen bij de eerste begroting, net zoals destijds in

2018 tegen de toenmalige wethouder van Financiën werd gedaan; dat herinnert u zich vast nog wel…

Maar dat lijkt me niet de oplossing. Wij de VVD fractie zit hier namelijk, wat ons betreft, niet om elkaar te beschadigen of vliegen af te vangen. Nee, we moeten, liefst gezamenlijk, de goede dingen doen voor de gehele Montferlandse samenleving.

En daarom houden we de hoop dat ook deze coalitie voor logistiek op Noord wil gaan met uiteraard goede landschappelijke inpassing en evt aangrenzend kleinschalige bedrijvigheid en maakindustrie, liefst op diverse locaties in de gemeente. Dat zou nl een win-win worden voor gemeente EN haar inwoners.

• Geen desinvestering op de aankoop op Oost
  • Geen onnodige kosten tgv grondspeculatie door derden op Oost
  • Voortzetten van behoorlijk bestuur richting regio, provincie en logistieke prospects en bedrijven
  • Kansen voor voortzetting goede samenwerking mbt de Liemerse Economische Visie en in de Liemerse Ambassade
  • Versterken van de banden met Emmerich, Zevenaar en ook Oude IJsselstreek en Doetinchem, (dus zowel Liemers als Achterhoek)
  • Kansen voor verbetering van de regionale infrastructuur
  • Dubbele OZB opbrengst van bedrijven, namelijk grote logistiek EN de kleine bedrijven
  • Echte versterking van de Euregionale Economie

Laten we daar samen voor gaan

Tot slot, graag willen we vandaag met de raad in overleg of we een motie mbt OZB-compensatie (let op GEEN bevriezing) kunnen voorleggen. Bij de kadernota hebben we een amendement voorgelegd maar dat haalde het destijds, om mij nog onbekende redenen, niet: het had geheel dezelfde argumentatie als vorig jaar toen alle hier aanwezige partijen met amendement mede indienden EN unaniem aannamen. Nu komt daar nog bij dat we het zouden kunnen inzetten als deel van compensatie voor inwoners en bedrijven in Montferland, die allen geraakt worden door de hogere lasten door energie, levensonderhoud en inkoop goederen. Dit hebben we bewust nog niet definitief uitgewerkt en gedeeld. Alvorens een motie eventueel te gaan indienen voor besluitvorming volgende week hoor ik graag eerst de reacties van alle andere partijen hoe men hier tegenaan kijkt, en wat nodig is om hierin mee te gaan. De financiële omvang zal eenmalig ca €389.000 bedragen.

Daarnaast hebben we een concept motie VCP in voorbereiding. Ik wil u, voorzitter, vragen om na mij aan collega Berntsen het woord hiervoor te geven.

Dank voor uw aandacht.

Kijk hier de gehele raadsvergadering, inclusief het vragenuur.

Of kies de oordeelsvorming begrotingsvergadering vanaf hier

Vanaf hier de Pitch VVD fractie in de eerste termijn.

Op 10 november om 19:30 uur wordt het vervolgd