De Gemeenteraad van 9 juni - een begroting zonder kaders?

De Gemeenteraad van 9 juni
Na de installatie van de nieuwe Gemeenteraad op 30 maart jl en de verkenningen en onderhandelingen voor een nieuwe coalitie, was op 9 juni de raadsvergadering waarin afscheid is genomen van het College van B&W.

Vervolgens behandelde de Gemeenteraad een aantal raadsvoorstellen waaronder de Jaarrekening 2021, het Meer Jaren Onderhoudsplan (MJOP) gemeentelijk vastgoed, de begrotingen 2023 van de Gemeenschappelijke Regelingen en de Kadernota 2023. Tot slot werd het coalitieakkoord van de nieuwe coalitie kort besproken door de verschillende fracties.

Na behandeling hiervan is het nieuwe College van B&W geïnstalleerd.

Afscheid van het oude College

De fractievoorzitters kregen allen de mogelijkheid om kort het woord te richten tot het vertrekkend College en de eigen wethouders. De VVD fractie deed dit bij monde van Jos Berntsen richting wethouder Martin Som. Na het afscheid nam Martin Som zitting in de Gemeenteraad voor de VVD fractie en in de rol van fractievoorzitter.

Bij de behandeling van de raadsvoorstellen werd door de VVD fractie speciale aandacht gevraagd voor de jaarrekening 2021 en de kadernota2023.

Jaarrekening 2021
De jaarrekening 2021 sluit af met een positief resultaat van ca € 1 miljoen ten opzichte van de begroting 2021 (omvang begroting ca €100 miljoen). Door het oude College werd voorgesteld en door de Gemeenteraad overgenomen om ca € 760.000 aan de algemene reserve toe te voegen en ca €240.000 aan bestemmingsreserves; volgens de VVD fractie een goed raadsvoorstel in lijn met het financieel gedegen beleid dat de afgelopen jaren is gevoerd en mede waardoor de financiële positie van de gemeente, en dus van ons allen als inwoners, op gebied van bedrijfsvoering als ook de reservepositie als redelijk tot goed beoordeeld kan worden

De VVD fractie sprak tevens de hoop en wens uit dat de nieuwe coalitie goede zorg zal dragen voor de thans gezonde financiële positie, met name omdat het huidige coalitieakkoord geen financiële paragraaf kent en nog geen doorrekening van de nieuwe plannen heeft plaatsgevonden…

De kadernota 2023
De kadernota is het document waarin de Gemeenteraad de kaders vastlegt voor de begroting 2023 en de meerjarenraming 2024-2026. Bij behandeling van de kadernota hebben fracties de mogelijkheid aan te geven wat zijn belangrijk vinden voor het volgende jaar en bepaalt de gemeenteraad welke (financiële) kaders het College meekrijgt voor de begroting.
De afgelopen jaren is de behandeling van de kadernota door de gehele Gemeenteraad dan ook als een belangrijk moment beschouwd omdat bij vaststellen van de kadernota min of meer bepaald wordt hoe de gemeente de komende periode beleid gaat voeren en welke financiële kaders daarbij gelden. De VVD fractie vindt het jammer dat met name de nieuwe coalitie het belang van de kadernota dit jaar nogal afgezwakt heeft door er inhoudelijk vrijwel niets over te zeggen en voorgestelde amendementen niet over te willen nemen. De eerste vraag die dan op komt is, waarom behandelen we als Gemeenteraad dan een kadernota …

Omdat het coalitieprogramma nog niet doorgerekend was, is het ook voor de VVD fractie begrijpelijk dat de kadernota dit keer op een aantal onderdelen nog niet volledig ingevuld kan zijn. Het coalitieprogramma was ook pas één week bekend. Voor nadere invulling zal de periode van nu tot november 2022, als de begroting vastgesteld moet worden, door het nieuwe College nog wel wat werk moeten worden verzet; we wachten de stukken inclusief de financiële uitwerking van het coalitieprogramma dus met grote belangstelling af.

Naast de nieuwe zaken biedt de kadernota echter ook de mogelijkheid alvast te anticiperen op aankomende ontwikkelingen op regionaal, nationaal of internationaal niveau.

De VVD fractie had daarom samen met het CDA twee amendementen voorbereid om als kaders mee te nemen richting de begroting 2023: het Amendement bevriezen OZB woningen en het Amendement behoedzaamheid richting 2026.

Deze amendementen zijn voorgestelde aanpassingen/aanvullingen met belangrijke uitgangspunten voor het te nemen raadsbesluit kadernota 2023.

Amendement Bevriezen OZB woningen (bijlage 1)

Toelichting:
Vorig jaar is bij de kadernota door 6 hier aanwezige partijen een amendement bevriezing OZB woningen aangenomen obv de voorwaarden:

3 van de 4 jaren een positief saldo en totaal saldo meer dan 1,5 miljoen euro is de OZB woningen 2022 bevroren om daarmee de belastingcapaciteit van 109% te verlagen en op termijn op of onder het landelijk gemiddelde (100%) te kunnen brengen. Voor 2022 verwachten we daardoor op 105% te komen, een goed eerste stap.

De VVD stelt voor om in deze kadernota obv dezelfde argumenten als vorig jaar opnieuw de OZB woningen te bevriezen zodat we in 2023 verder naar de 100% kunnen komen. Aangezien de indieners dezelfde 6 partijen hier aanwezig zijn en de situatie niet gewijzigd is kan de VVD zich niet voorstellen dat dit niet unaniem aangenomen wordt. Zeker nu we er financieel ook nog eens beter voorstaan en de uitgaven obv het coalitieakkoord nog helemaal bepaald moeten worden.

Bijkomend argument is dat woningbezitters in de regel niet gecompenseerd worden voor hogere energielasten en de sterk gestegen inflatie. Door de OZB te bevriezen neemt deze last in ieder geval komend jaar niet toe zodat er meer te besteden valt in de ook duurder geworden lokale economie, waar we ook zorg voor moeten dragen.

Amendement behoedzaamheid 2026 (bijlage 2).

Toelichting:
Het betreft de situatie vanaf 2026. Dat is nog ver weg zult u denken, en sommigen denken misschien wel, wie dan leeft, wie dan zorgt… maar de VVD zit daar anders in.

Het betreft namelijk de situatie in deze gemeente over 4 jaar en mogelijk ook hoe het structureel, dus jaarlijks terugkomend, daarna zal gaan.

De rijksoverheid heeft voor de komende jaren de zgn opschalingskorting van 1 miljard voor alle gemeenten in naderland samen, bevroren. Gemeentes worden dus de komende jaren tm 2025 niet gekort ivm ‘te kleine’ omvang. (de norm was 100.000+ inwoners)

Vanaf 2026 gaat deze korting echter weer in. Er is geenduidelijkheid dat het rijk deze langer bevriest of gaat afschaffen in 2026. Zolang dit niet duidelijk is hangt Montferland een verlaging in de uitkering GF boven het hoofd van 2 miljoen euro vanaf 2026…

De VVD wil graag via een amendement het college meegeven bij de begroting en MJR dat er tot 2026 een extra reserve wordt opgebouwd zodat deze kan worden ingezet na 2025 zodat er niet opeens een groot gat in de begroting valt. Mochten de overheid eerder besluiten de korting weg te strepen dan valt de tot dan opgebouwde extra reserve vrij en hebben we een mooie meevaller. Uiteraard zal het nieuwe College ook richting Den Haag / via VNG de lobby moeten voortzetten om het opheffen van deze korting voor elkaar te krijgen. Wend uw contacten en lijntjes met de politieke partijen in den Haag hiervoor gerust aan.

Helaas zijn beide amendementen zonder opgave van reden door de nieuwe coalitie weggestemd.