De verkiezingen, het vervolg…

Bij de gemeenteraadsverkiezingen 2022 op 16 maart verloor de VVD 1 zetel en ging daarmee van 3 naar 2 raadszetels. Hoe gaat het nu verder?

De verkiezingen

Woensdag 16 maart heeft ongeveer de helft van de Montferlandse stemgerechtigden zijn/haar stem uitgebracht voor de nieuwe gemeenteraad. Een opkomst van slechts 51,83%…

Mijn eerste gedachte was, wat vindt die bijna andere helft, waarom gingen zij niet stemmen? Vinden ze het wel prima?

De uitkomst is inmiddels bekend: een netto verschuiving van 6 zetels binnen de 7 partijen.

Het vervolg

Namens de kleinst mogelijke meerderheid van de nieuwe gemeenteraad van Montferland (Helder, Lijst Groot Montferland en PvdA; hierna ‘de drie’), met 13 van de 25 zetels dus, werd op dinsdag 22 maart aan de overige lijsttrekkers door Henk Groote van Lijst Groot Montferland medegedeeld dat er maandag as een basisdocument gepresenteerd gaat worden voor de nieuwe bestuursperiode 2022-2026. Het plan is volgens mij dat de overige 4 partijen daar vervolgens op mogen aanvullen…

Daarnaast kregen we van Henk Groote medegedeeld dat er door de drie een voormalig burgemeester als verkenner zal worden aangesteld en deze maandag ook aanwezig zal zijn.

Beide zaken werden dus medegedeeld, er was geen sprake van een voorstel of ruimte voor discussie.

Voorlopig zal dit de nieuwe betekenis van ‘samen’ en het nieuwe besturen dan wel zijn…

Wat er aan vooraf ging

Na 4 jaar met vaak moeilijke maar wel afgewogen besluiten door de ‘oude’ coalitie CDA, LBM, VVD en D66, en als reactie daarop, in mijn beleving, nogal wat geschreeuw en negativiteit vanuit de drie: want ze wilden het niet…, hebben we de voorzieningen en financiën van de gemeente inmiddels aardig op orde; zoveel mogelijk oog houdend voor de juiste balans en de toekomst van onze gemeente.

Ook zijn er volgens mij diverse voorstellen van de oppositie de afgelopen jaren overgenomen en wel gehonoreerd, maar dat wordt helaas (nog) niet overal herkend, want vooral in de media klagen over niet-samen en zogenaamd uitgesloten worden leverde de oppositie meer op dan erkennen dat er wel  gezocht werd naar verbinding die de samenleving in zijn geheel meer opbrengt.

De helft van onze inwoners ging stemmen en gaf aan dat men het schijnbaar anders wil... zo blijkt nu

Wat kunnen we verwachten

De beloftes uit de programma’s van de drie, voor zover men een programma opgesteld heeft, zijn vooral dat er van alles door de gemeente (lees uzelf) betaald zal moeten gaan worden en dat de, mijns inziens noodzakelijke, mogelijkheden voor structurele externe inkomsten voor de gemeente tot een minimum beperkt gaan worden want daar hebben mensen toch alleen maar last van… het zal dan uiteindelijk wel uitdraaien op het fors verhogen van de lokale lasten.

Maar misschien en hopelijk vergis ik me.

Ik ben voorlopig in ieder geval zeer benieuwd wat er in het aangekondigde basisdocument zal staan en hoe financieel verantwoord het is, want we betalen de rekening uiteindelijk altijd zelf als inwoners van Montferland….

We wachten nu eerst het basisdocument maar eens even af.

Martin Som,

lijsttrekker en kandidaat-raadslid VVD Montferland