Maik Steenkamp

2018-2022 Raadslid

2022-heden Fractievolger

Motivatie:
Ik vind het belangrijk dat mensen vrij kunnen zijn in hun doen en laten en daarin eigen keuzes mogen maken. Deze kans van vrijheid moeten we pakken, allemaal ons steentje bijdragen aan de economie en samenleving.

Daarnaast moeten jongeren meer betrokken worden bij het creëren van toekomstplannen van kernen en voorzieningen. Deze generatie zal over een aantal jaren wel het bestuurlijke hart in het verenigingsleven zijn van de kern.

We blijven zoeken naar mogelijkheden voor een nieuwe zwemvoorziening in Didam, maar wel op een financieel verantwoorde wijze!

We moeten nu eenmaal realiseren dat elke generatie een steeds bredere horizon heeft, en daar moeten we rekening mee houden met besluitvorming voor de toekomst!

Thema’s:
• Economie (MKB, ZZP)
• Mobiliteit en bereikbaarheid
• Verenigingsleven
• Voorzieningen

In het dagelijks leven:
Samenwonend in Didam

Als ondernemer actief in de sportwereld als trainer/coach/analist, en daarnaast leverancier een aantal sportmerken binnen de fietsbranche.

Daarnaast actief in het verenigingsleven. Sinds 2009 zwemtrainer bij triathlonvereniging Triathliem en een aantal jaren bestuurslid geweest. Actief geweest binnen de hernieuwde opstart van Wijkplatform de Ziep die nu weer actief de wijk vertegenwoordigt. Als actief zwemmer nog lid van ZPCM in 's Heerenberg.

Lokale tradities moet je koesteren en in stand houden. Naast lid van Schutterij St. Martinus Greffelkamp, loop ik ook mee binnen het keurkorps.

Zelf ben ik ook nog actief in de sportief. Inmiddels heb ik 9x een Ironman gefinisht (3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42,2 km hardlopen) en daarnaast heb ik 6x een Marathon gefinisht.

Waarom heb je voor de VVD gekozen?

Ik vind het belangrijk dat mensen in de samenleving zoveel mogelijk zelf de keuze kunnen maken hoe ze hun leven willen invullen. Hier moeten we als overheid zo min mogelijk regeltjes aan verbinden en niet alleen in de eigen levenssfeer, maar bijvoorbeeld ook in de buurt samen met buurtbewoners in hun eigen omgeving een impuls geven.

Wat heeft jou bewogen om je kandidaat te stellen voor de gemeenteraad?

We hebben financieel zware jaren achter de rug met moeilijke maatregelen. Langzaam maar zeker ziet de toekomst er rooskleuriger uit, maar dan moeten we wel goed bewaken dat we genomen besluiten uit het verleden ook realiseren. Hopelijk kunnen we uiteindelijk ook weer ruimte creëren om te investeren in de toekomst.

Naar welke beleidsterreinen van de gemeente gaat jouw belangstelling uit en waarom:

Wonen: Bouwen naar behoefte zodat er doorstroming ontstaat op de woningmarkt. Uiteindelijk moeten ‘verhuisbewegingen’ plaats vinden om onze lokale woningmarkt open te houden. Welke behoeftes hebben ouderen om bijvoorbeeld de stap naar een patiowoning of levensloopbestendige woning te maken?

Sport: Aantrekkelijk sportaanbod behouden in onze gemeente, waar alle inwoners gebruik van kunnen maken. Er rekening mee houden dat de jeugd steeds meer uitdaging zoekt in grensverleggende sporten Je ziet (het weg) op nationaal niveau dat steeds meer klassieke sporten moeite hebben om de populariteit van bijvoorbeeld BMX fietsen, Obstacle Runs, Free runnen, maar ook de opkomst van wintersporten bij te kunnen houden.

Verkeer: Ervoor zorgen dat onze mooie gemeente goed bereikbaar blijft (komma weg) met het steeds drukker wordende verkeer.

Welke contacten heb je met de kiezer en de kiezer met jou?

Open contacten om te horen wat men vindt van besluiten. Maar ook het moeilijke gesprek aan gaan om uitleg te geven over besluitvorming die is geweest en uitleg waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. Vaak is zijn zaken niet zwart wit!

Kun je iets over jouw persoon zeggen?

In het dagelijks leven ben ik werkzaam in de bouw, waar we de productie van hardhouten kozijnen, ramen en deuren verzorgen, en andere maatwerk oplossingen op het gebied van machinale houtbewerking aanbieden. Daarnaast ben ik sportief actief in de zwem -en triatlon wereld en is het voor mij een passie om obstacle runs te lopen door het jaar heen.